Uppdaterad: 2008-11-09
Orsak: Nytt Inlägg

torsdag 20 mars 2008

Bilder på djuren, del 1: Fåglarna

Ja, några ville se bilder på min katt Bosse. Och då valde jag att lägga upp lite bilder på alla djur som vi har nu. Fast jag inte bor hemma längre, måsta man ta sitt ansvar som man lovade när vi köpte alla djuren, hehe.

Vi kan börja med fåglarna. Det började med att vi var i en djuraffär och där fick jag se en nymfparakit. Jag gick fram till den och den kom fram till gallret och kollade. Den var nyfiken och inte alls rädd som de kan vara. På kvällen började jag tjaja på mamma att jag ville köpa den. För egna pengar då, hade fyllt år så hade pengar. Dagen efter ringde jag till djuraffären och fråga om de hade kvar fågeln, det hade de. Vi åkte in och jag köpte henne. Jag döpte henne till Zigge, men då trodde vi att det var en han. Vi började att vänja henne vid händerna och efter bara en månad var hon tam. Hon tyrde sig mest till pappa, och när vi sa det i djuraffären så sa de att det kan då vara en hona. Men det trodde inte vi på. Efter ungefär ett år ville pappa att vi skulle köpa en till som sällskap. Okej, vi köper en till hane. Det kan ju inte hända något då. Men, efter att de vant sig vid varandra började de att para sig. Okej, det blev nått fel där. Det var då vi såg att Zigge var en hona, och att Ozzy som vi precis köpt var en hane, som vi trodde.

Zigge började att lägga ägg, men de var fortfarande lite för unga för att förstå hur det ska gå till. Så vi fick plocka bort några ägg efterhand. Zigge började att bygga ett bo genom att fössa ihop peletsen som vi hade i botten. Då byggde vi en låda som vi la lite sågspån i och den gillade de. När de vant sig vid den la hon ägg i lådan. Och båda började att passa på äggen. Det blev tre befruktade ägg. Det tog ett tag, men tillslut kläcktes äggen. Och ut kom tre små pytte saker.











Det blev alltså fem stycken nymfparakiter till slut. Det är ett himmla jobb, men eftersom pappa ville skaffa en till, så är det han som får ta hand om dem. Och att sälja dem kommer inte på fråga. De ville först att vi skulle sälja några, eftersom det bara skulle bli jobbigt att ha alla. Men det ville inte jag, har vi skaffat dem så har vi. De hade till och med någon som var och titta på dem, de hade också valt ut en som de kunde tänka sig att köpa eller få. Detta visste jag inte om, men kom hem när de var och tittade. När de gått blev jag sur. Ingen ska säljas. Här har ni alla fem. Från vänster: Eddie, Zigge, Ozzy, Elsa och Edit.



För att inte inläggen ska bli allt för långa och tråkiga att läsa kommer jag att dela upp djuren lite. Det blir tre delar. Och nästa del blir hundarna. Bosse får vara sist.




<-> Med reservation för eventuella stavfel <-> Kommentera gärna! <->

Inga kommentarer: